RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Przedszkola Samorządowego
Nr 5 im. Krasnala Hałabały
w Tomaszowie Lubelskim
2017/2018
I. PRZEDMIOT EWALUACJI
W roku szkolnym 2017/2018 zaplanowano i przeprowadzono ewaluację dotyczącą
- Wymagania 3. „Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej”
Celem ewaluacji było:
- Uzyskanie informacji o tym, czy dzieci nabywają określone wiadomości i umiejętności zawarte w podstawie programowej.
- Zebranie informacji na temat sposobu analizowanie osiągnięć dzieci z uwzględnieniem ich możliwości oraz podejmowania działań wynikających z wniosków z analizy.
Kryteria ewaluacji wewnętrznej:
- Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej i wykorzystują je w zabawie i w sytuacjach zadaniowych, w szczególności w zakresie kompetencji matematycznych.
- Podstawa programowa jest realizowana z wykorzystaniem zalecanych warunków i sposobów jej realizacji.
- W przedszkolu monitoruje się i analizuje osiągnięcia każdego dziecka, z uwzględnieniem jego możliwości rozwojowych, formułuje się i wdraża wnioski z tych analiz.
Pytania kluczowe:
- Czy dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej?
- Czy dzieci wykorzystują wiadomości i umiejętności w zabawie i w sytuacjach zadaniowych?
- Czy podstawa programowa jest realizowana z wykorzystaniem zalecanych warunków i sposobów jej realizacji, konkretne wskazania?
- W jaki sposób w przedszkolu monitoruje się i analizuje osiągnięcia każdego dziecka, z uwzględnieniem jego możliwości rozwojowych, jakie są tego potwierdzenia?
- Czy w przedszkolu formułuje się i wdraża wnioski z analiz, o których mowa wyżej?
Harmonogram ewaluacji:
Wrzesień – grudzień – planowanie ewaluacji, ukonstytuowanie się zespołów ds. ewaluacji.
Styczeń – Luty – opracowanie celu ewaluacji i pytań kluczowych, przydział zadań podzespołom, opracowywanie narzędzi, ustalenie klucza badawczego.
Marzec – kwiecień – przeprowadzenie badań, zbieranie danych.
Maj – analiza wyników.
Czerwiec – przygotowanie raportu.
Lipiec – opracowanie raportu końcowego.
Sierpień – przedstawienie raportu na radzie pedagogicznej rozpoczynającej nowy rok szkolny 2018/2019
II. ORGANIZACJA I PRZEBIEG EWALUACJI
Badania prowadzono systematycznie na przełomie I – IV 2018. W trakcie badania zbierano informacje pochodzące z wielu źródeł, od: dyrektora przedszkola, nauczycieli, rodziców, oraz obserwacji placówki przy wykorzystaniu różnych metod badawczych. Dzięki temu ewaluacja dostarczyła wyników o dużej wiarygodności.
Badaniem objęto 72 rodziców (ankieta) i 9 nauczycieli (ankieta). Przeprowadzono również wywiad z dyrektorem placówki (kwestionariusz), a także obserwację placówki i analizę dokumentów ( programy, dzienniki zajęć, miesięczne plany pracy, arkusze obserwacji dzieci, arkusze diagnozy dzieci, analiza osiągnięć dzieci w konkursach).
ANKIETA DO NAUCZYCIELI
W ankiecie dla nauczycieli brało udział 9 nauczycieli.
Zestawienie z przeprowadzonych ankiet dla nauczycieli przedstawiają się następująco:
- Czy zna Pani Podstawę Programową (cele, treści oraz warunki i zalecenia) Wychowania Przedszkolnego?
a) tak – odpowiedziało 9 ankietowanych
b) nie – odpowiedziało 0 ankietowanych
- Czy uwzględnia Pani zawsze wszystkie warunki i zalecenia z Podstawy Programowej?
a) tak – odpowiedziało 9 ankietowanych
b) nie – odpowiedziało 0 ankietowanych
Wymieniono:
– zajęcia kierowane, 8
– organizacja stałych i czasowych kącików zainteresowań, 7
– codzienne zabawy na świeżym powietrzu w tym spacery, 5
– samodzielna zabawa, 5
– tworzenie warunków do swobodnego rozwoju, zabawy i odpoczynku, 4
– stosowanie różnorodnych metod: aktywizujące, twórcze, 4
– organizacja zabaw ruchowych, 3
– zajęcia gimnastyczne, 3
– przygotowanie dziecka do czytania i pisania, 3
– prowadzenie obserwacji dziecka, 2
– wszystkie zalecenia i warunki uwzględnień realizując programy wychowania przedszkolnego, 2
– prowadzenie obserwacji dzieci, 2
– realizacja programu wychowania przedszkolnego, 2
– tworzenie sytuacji edukacyjnej budującej wrażliwość estetyczną dziecka, 2
– dbanie o higienę, 2
– organizacja zabaw badawczych, 2
– organizacja wycieczek, 1
– organizacja zajęć kierowanych i niekierowanych, 1
– organizacja zabaw swobodnych, 1
– uroczystości przedszkolne, 1
– organizacja zabaw badawczych, 1
– program adaptacyjny, 1
– zajęcia indywidualne, 1
– wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka, 1
– systematyczne wspieranie mechanizmów uczenia się dziecka, 1
– „Odmienna nauka czytania” I. Majchrzak, 1
– informowanie rodziców o postępach dzieci,1
- W jaki sposób rozpoznaje Pani indywidualne możliwości i zdolności dzieci?
Wymieniono:
– analiza wytworów dzieci, 7
– rozmowy z rodzicami, 7
– obserwacja relacji dziecka w grupie przedszkolnej, 6
– obserwacja dzieci podczas zabaw, 4
– analiza kart zapisu dziecka do przedszkola, 4
– obserwacja dzieci podczas uroczystości, 3
– obserwacja dzieci podczas zajęć, 3
– obserwacja aktywności dziecka, 2
– rozmowy z dziećmi, 2
– analiza wypowiedzi dzieci, 1
– kontrolowanie indywidualnych kart prac, 1
– rozmowy z innymi nauczycielami, 1
– tworzenie sytuacji zadaniowych, 1
– diagnozę wstępną, 1
- W jaki sposób monitoruje i analizuje Pani osiągnięcia każdego dziecka?
Wymieniono:
– obserwacje dzieci, uwzględniając poziom rozwoju we wszystkich sferach, 7
– analiza wytworów dziecka, 4
– obserwacja zachowań dzieci, 4
– diagnoza u dzieci 6-letnich, 2
– strona internetowa, 2
– kronika przedszkolna, 2
– opracowanie planu pracy dobierając odpowiednie metody i formy pracy, 2
– konsultacje ze specjalistami i innymi Poradniami, 1
– korzystanie z Telebimu, 1
- Czy analizuje Pani wyniki diagnoz i innych badań w odniesieniu do każdego dziecka? Jeśli tak, to w jaki sposób dokumentuje pani tę analizę?
Wymieniono:
-adnotacje w arkuszach obserwacji, 6
– adnotacje w arkuszach diagnozy, 3
– zapisy w dzienniku, 3
– karty oceny gotowości szkolnej, 2
– planowanie pracy indywidualnej poprzez utworzenie grup pracy korekcyjnej, 2
– planowanie pracy indywidualnej, 1
– formułowanie wniosków do dalszej pracy, przedstawianie ich na radzie pedagogicznej, 1
– konsultacje ze specjalistami i innymi nauczycielami, 1
– prowadzenie notatek, 1
- Czy analizuje pani wnioski do dalszej pracy z grupą na podstawie diagnoz?
a) tak – odpowiedziało 9 ankietowanych
b) nie – odpowiedziało 0 ankietowanych
7. W jaki sposób wykorzystuje Pani wnioski z diagnoz i innych badań dziecka? Proszę podać kilka przykładów ich wykorzystania.
Wyniki z diagnoz wszystkie nauczycielki wykorzystują do analizy mocnych i słabych stron dziecka i grupy przedszkolnej. W związku z tym opracowują indywidualne programy do wyrównania deficytów rozwojowych dzieci oraz do pracy z dziećmi zdolnymi. Ponadto wyniki z diagnoz wykorzystywane są do poinformowania rodziców o potrzebie przeprowadzenia pogłębionej diagnozy w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej i do przekazania rodzicom Informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole.
- Jaką wiedzę i umiejętności zawarte w podstawie programowej nabywają dzieci ?
Z odpowiedzi wynika, że dzieci w przedszkolu nabywają wiedzę i umiejętności zawarte w podstawie programowej i są to: samodzielność, zasady zdrowego trybu życia, różne formy plastyczne, tolerancja i akceptacja, współżycie w grupie, odpowiedzialność i współpraca, czynności samoobsługowe, wzbogacanie słownika czynnego i biernego, rozwijanie czynności intelektualnych, zachowanie się na uroczystościach, koncertach, przygotowanie do nauki pisania i czytania, zasady bezpieczeństwa, poszanowanie roślin i zwierząt, postawy patriotyczne i obywatelskie.
9.Czy dzieci chętnie biorą udział w zajęciach z zakresu kształtowania pojęć matematycznych?
Tak – odpowiedziało 9 ankietowanych
- Jakie inne formy pracy z dziećmi wpływają na poszerzenie u dzieci umiejętności z pojęć matematycznych?
– zabawy swobodne
– manipulacyjne pozwalające na segregowanie, klasyfikowanie, porównywanie
– tworzenie rytmów
– konstruowanie z klocków
– zadania dodatkowe z większym stopniem trudności,
– gry i zabawy matematyczne
– sytuacje okolicznościowe spontaniczne
- Jakie metody pracy z dziećmi mają najczęstsze zastosowanie w rozwijaniu u dzieci kompetencji matematycznych?
Nauczycielki stosują takie metody jak:
– czynne:
– samodzielnych doświadczeń dzieci,
– zadań stawianych do wykonania,
– ćwiczeń utrwalających,
– kierowania własną aktywnością dzieci,
– metody słowne,
– metody oglądowe,
– logicznego myślenia
– zabawy badawcze , doświadczenia , obserwacje ,
– dziecięca matematyka wg prof. E. Gruszczyk-Kolczyńskiej i E. Zielińskiej.
12. Z jakich środków dydaktycznych korzysta Pani organizując zajęcia z edukacji matematycznej?
Aby zajęcia były ciekawsze i łatwiej przyswajane przez dzieci nauczycielki korzystają z różnych środków dydaktycznych tj.
– liczmany,
– przedmioty codziennego użytku,
– gry matematyczne,
– guziki,
– mozaika geometryczna,
– sztuczne owoce i warzywa,
– pus-y,
– tangramy,
– kostki do gry,
– materiał przyrodniczy,
– cyfry,
– zabawki,
– patyczki,
– znaki matematyczne,
– gry planszowe,
– wagi.
ANKIETA DO RODZICÓW
W ankiecie do rodziców brało udział 72 rodziców.
Zestawienie z przeprowadzonych ankiet dla nauczycieli przedstawiają się następująco;
- Czy Państwo zostali zapoznani z Podstawą Programową wychowania przedszkolnego?
72 osoby zaznaczyło – tak.
2.Czy Państwo wiedzą, że w przedszkolu prowadzona jest obserwacja/diagnoza umiejętności dzieci ?
72 osoby zaznaczyło – tak.
- W jaki sposób dowiadują się Państwo o osiągnięciach dzieci?
– galeria prac dzieci, 68
– rozmowy indywidualne, 57
– zebraniach z rodzicami, 45
– uroczystości i spotkania okolicznościowe, 40
– strona internetowa, 34
– ocena gotowości szkolnej, 28
- Czy zdaniem Państwa wiadomości i umiejętności dzieci w ciągu roku wzrosły?
– wzrosły – odpowiedziało 40 rodziców,
– wzrosły znacząco – odpowiedziało 32 rodziców.
5.Jakim dziedzinom wiedzy i umiejętności poświęca się zbyt mało czasu?
Ankietowani stwierdzili, że nie mają uwag. Wszystkim dziedzinom wiedzy i umiejętności poświęca się tyle uwagi ile trzeba.
- Czy w przedszkolu zaspokajane są wszystkie potrzeby dziecka?
72 osoby zaznaczyło – tak.
WYWIAD Z DYREKTOREM
Kwestionariusz wywiadu z dyrektorem przedstawia się następująco:
- Czy nauczyciele znają podstawę programową wychowania przedszkolnego?
Nauczycielki Przedszkola Samorządowego Nr 5 im. Krasnala Hałabały w Tomaszowie Lub. znają podstawę programową wychowania przedszkolnego.
- 2. Czy nauczyciele realizują podstawę programową wychowania przedszkolnego w procesie wychowawczo – dydaktycznym , w jaki sposób?
Systematycznie każdego dnia nauczycielki realizują poszczególne obszary wychowania przedszkolnego z podstawy programowej w procesie wychowawczym, dydaktycznym i opiekuńczym. Analizują codziennie i zrealizowane działania poszczególnych obszarów podstawy programowej, notują w planach pracy danej grupy, w dziennikach zajęć oraz miesięcznie jednorazowo w arkuszach monitorowania podstawy.
- Czy przedszkole spełnia odpowiednie warunki do realizacji podstawy programowej, jeśli tak to jakie?
Przedszkole dysponuje salami zajęć dla oddziałów 3, 4, 5, 6 latki. W salach znajduje się wyposażenie dostosowane dla dzieci w wieku przedszkolnym: tj. stoliki, krzesełka, dywany, pomoce dydaktyczne, zabawki, odpowiednie oświetlenie, środki dydaktyczne odpowiednio certyfikowane. Przy salach zajęć znajdują się łazienki dostosowane także do potrzeb higienicznych dzieci. Budynek przedszkola otoczony jest placem zabaw i ogromnym terenem zielonym, dwoma górkami, dwoma piaskownicami, drzewami. Sprzęt rekreacyjny taki jak: wieże, tory przeszkód, huśtawki, bujawki, zjeżdżalnie, karuzele, huśtawka-bocian, inne maja certyfikaty. Piasek w dziecięcych piaskownicach jest dwukrotnie wymieniany przed sezonem otwarcia(wiosna, jesień). Ponadto w ramach projektu utworzono ogródek sensoryczny. Rokrocznie w okresie wiosennym nauczycielki wraz z dziećmi zajmują się pielęgnacją roślin i odbywają się zajęcia sensoryczne.
- W jaki sposób nauczyciele zdobywają wiedzę na temat wiadomości i umiejętności dzieci?
Zgodnie z Prawem oświatowym i rozporządzeniami prawa oświatowego prowadzą obserwację każdego wychowanka, diagnozę dziecka sześcioletniego. Wiedzę o dziecku zdobywają każdego dnia – bo systematycznie monitorują zachowanie dzieci, podczas zajęć dydaktycznych analizują poziom wiedzy i umiejętności, oraz podczas zabaw dowolnych i kierowanych. Informują o możliwościach rozwojowych dziecka, jego zdolnościach, zainteresowaniach oraz trudnościach rozwojowych rodziców lub opiekunów wychowanków. Starają się na bieżąco z rodzicami (jeśli taka wola jest po drugiej stronie) analizować i opisywać wiadomości i umiejętności każdego wychowanka. W miarę zgodnego jednolitego współdziałania dzieci zdobywają wiele cennych wiadomości, mogą się prawidłowo rozwijać fizycznie, poznawczo, emocjonalnie.
- W jaki sposób nauczyciele wdrażają wnioski z analizy osiągnięć dzieci?
Analizy osiągnięć dzieci dokonują w codziennej pracy z dziećmi, szczegółowo dwukrotnie w ciągu roku w sprawozdaniach o efektach pracy; a także przygotowując wychowanków do uroczystości świątecznych, rodzinnych, patriotycznych, przeglądów twórczości dziecięcych, konkursów, audycji radiowych i innych zajęć dodatkowych.
- Czy przedszkole wzbogaca ofertę edukacyjną i w jaki sposób?
Każdego roku analizowane są przepisy prawa oświatowego w tym zakresie, potrzeby dzieci, potrzeby ich rodziców. W placówce odbywają się zajęcia z języka angielskiego dla wszystkich grup wiekowych, zajęcia z rytmiki, zajęcia z gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej, warsztaty z gliny, zajęcia piłki nożnej, zajęcia z karate. Ponadto dodatkowo współpracujemy z Nadleśnictwem, Szkołą Muzyczną rozwijając zainteresowania wychowanków tematami ochrony przyrody, rozwijamy zainteresowania muzyczne organizując koncerty muzyczne, zapraszając artystów muzyków prezentujących poszczególne instrumenty. Zapraszamy teatry, artystów cyrku, twórców i pisarzy, autorów książek – dzieci mogą uczestniczyć w teatrze żywego słowa. Ponadto bardzo blisko współpracujemy z Biblioteką Publiczną w Tomaszowie, dostarczając bezpośredniej możliwości wypożyczania książek. Ponadto realizujemy projekt: Poznaj zawód mojego rodzica. Piszemy projekty, innowacje, programy, w których także dostarczamy wiedzę i rozwijamy zainteresowania z gatunku ekonomii, bankowości, tańca, gimnastyki, zdrowego odżywiania, zdrowego życia.
III. WNIOSKI
1) Działania prowadzone w przedszkolu są systematyczne, uporządkowane, dzięki czemu dzieci nabywają wiadomości i umiejętności zgodnie z podstawą programową.
2) W przedszkolu prowadzona jest systematyczna obserwacja, diagnoza i analiza osiągnięć dzieci, a wyniki tej analizy służą do sformułowania wniosków, które przyczyniają się do rozwijania umiejętności dzieci i do planowania dalszej pracy z dziećmi.
3) Nauczyciele w pracy dydaktyczno-wychowawczej biorą pod uwagę możliwości swoich wychowanków, stosują aktywne metody pracy.
4) Przedszkole tworzy warunki sprzyjające rozwijaniu aktywności matematycznej i rozwija uzdolnienia dzieci z zakresu edukacji matematycznej.
5) Dzieci mają możliwość zaprezentowania swoich umiejętności w różnych formach działalności przedszkola – galeria prac, występy, uroczystości, przedstawienia; osiągają sukcesy w konkursach, także poza placówką.
6) Przedszkole posiada bogatą bazę środków dydaktycznych wykorzystywanych do prowadzenia edukacji matematycznej wychowanków.
IV. REKOMENDACJE
- Aby utrzymać obecny wysoki poziom w zakresie nabywania przez dzieci wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej wskazane jest dalsze kontynuowanie działań podejmowanych obecnie przez nauczycieli.
- Wzbogacić przestrzeń przedszkolną o nowe kąciki tematyczne, rozwijające aktywność twórczą i intelektualną dziecka, wzbogacić sale o różnorodne układanki i zabawki edukacyjne.
- Kontynuować dokładne rozpoznawanie potrzeb i możliwości dzieci.
Data sporządzenia raportu: 31.07.2018