• Raport z ewaluacji wewnętrznej 2017/18

    RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ

    Przedszkola Samorządowego

    Nr 5 im. Krasnala Hałabały

    w Tomaszowie Lubelskim

    2017/2018

     

    I. PRZEDMIOT EWALUACJI

    W roku szkolnym 2017/2018 zaplanowano i przeprowadzono ewaluację dotyczącą

    • Wymagania 3. „Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej”

    Celem ewaluacji było:

    • Uzyskanie informacji o tym, czy dzieci nabywają określone wiadomości i umiejętności zawarte w podstawie programowej.
    • Zebranie informacji na temat sposobu analizowanie osiągnięć dzieci z uwzględnieniem ich możliwości oraz podejmowania działań wynikających z wniosków z analizy.

    Kryteria ewaluacji wewnętrznej:

    1. Dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej i wykorzystują je w zabawie i w sytuacjach zadaniowych, w szczególności w zakresie kompetencji matematycznych.
    2. Podstawa programowa jest realizowana z wykorzystaniem zalecanych warunków i sposobów jej realizacji.
    3. W przedszkolu monitoruje się i analizuje osiągnięcia każdego dziecka, z uwzględnieniem jego możliwości rozwojowych, formułuje się i wdraża wnioski z tych analiz.

    Pytania kluczowe:

    1. Czy dzieci nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej?
    2. Czy dzieci wykorzystują wiadomości i umiejętności w zabawie i w sytuacjach zadaniowych?
    3. Czy podstawa programowa jest realizowana z wykorzystaniem zalecanych warunków i sposobów jej realizacji, konkretne wskazania?
    4. W jaki sposób w przedszkolu monitoruje się i analizuje osiągnięcia każdego dziecka, z uwzględnieniem jego możliwości rozwojowych, jakie są tego potwierdzenia?
    5. Czy w przedszkolu formułuje się i wdraża wnioski z analiz, o których mowa wyżej?

    Harmonogram ewaluacji:

    Wrzesień – grudzień – planowanie ewaluacji, ukonstytuowanie się zespołów ds. ewaluacji.

    Styczeń – Luty – opracowanie celu ewaluacji i pytań kluczowych, przydział zadań podzespołom, opracowywanie narzędzi, ustalenie klucza badawczego.

    Marzec – kwiecień – przeprowadzenie badań, zbieranie danych.

    Maj – analiza wyników.

    Czerwiec  – przygotowanie raportu.

    Lipiec – opracowanie raportu końcowego.

    Sierpień – przedstawienie raportu na radzie pedagogicznej rozpoczynającej nowy rok szkolny 2018/2019

    II. ORGANIZACJA I PRZEBIEG EWALUACJI

    Badania prowadzono systematycznie na przełomie I – IV 2018. W trakcie badania zbierano informacje pochodzące z wielu źródeł, od: dyrektora przedszkola, nauczycieli, rodziców, oraz obserwacji placówki przy wykorzystaniu różnych metod badawczych. Dzięki temu ewaluacja dostarczyła wyników o dużej wiarygodności.

    Badaniem objęto 72 rodziców (ankieta) i 9 nauczycieli (ankieta). Przeprowadzono również wywiad z dyrektorem placówki (kwestionariusz), a także obserwację placówki i analizę dokumentów ( programy, dzienniki zajęć, miesięczne plany pracy, arkusze obserwacji dzieci, arkusze diagnozy dzieci, analiza osiągnięć dzieci w konkursach).

    ANKIETA DO NAUCZYCIELI

    W ankiecie dla nauczycieli brało udział 9 nauczycieli.

    Zestawienie z przeprowadzonych ankiet dla nauczycieli przedstawiają się następująco:

    1. Czy zna Pani Podstawę Programową (cele, treści oraz warunki i zalecenia) Wychowania Przedszkolnego?

    a) tak – odpowiedziało 9 ankietowanych

    b) nie – odpowiedziało 0 ankietowanych

    1. Czy uwzględnia Pani zawsze wszystkie warunki i zalecenia z Podstawy Programowej?

    a) tak – odpowiedziało 9 ankietowanych

    b) nie – odpowiedziało 0 ankietowanych

    Wymieniono:

    – zajęcia kierowane, 8

    – organizacja stałych i czasowych kącików zainteresowań, 7

    – codzienne zabawy na świeżym powietrzu w tym spacery, 5

    – samodzielna zabawa, 5

    – tworzenie warunków do swobodnego rozwoju, zabawy i odpoczynku, 4

    – stosowanie różnorodnych metod: aktywizujące, twórcze, 4

    – organizacja zabaw ruchowych, 3

    – zajęcia gimnastyczne, 3

    – przygotowanie dziecka do czytania i pisania, 3

    – prowadzenie obserwacji dziecka, 2

    – wszystkie zalecenia i warunki uwzględnień realizując programy wychowania przedszkolnego, 2

    – prowadzenie obserwacji dzieci, 2

    – realizacja programu wychowania przedszkolnego, 2

    – tworzenie sytuacji edukacyjnej budującej wrażliwość estetyczną dziecka, 2

    – dbanie o higienę, 2

    – organizacja zabaw badawczych, 2

    – organizacja wycieczek, 1

    – organizacja zajęć kierowanych i niekierowanych, 1

    – organizacja zabaw swobodnych, 1

    – uroczystości przedszkolne, 1

    – organizacja zabaw badawczych, 1

    – program adaptacyjny, 1

    – zajęcia indywidualne, 1

    – wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka, 1

    – systematyczne wspieranie mechanizmów uczenia się dziecka, 1

    – „Odmienna nauka czytania” I. Majchrzak, 1

    – informowanie rodziców o postępach dzieci,1

    1. W jaki sposób rozpoznaje Pani indywidualne możliwości i zdolności dzieci?

    Wymieniono:

    – analiza wytworów dzieci, 7

    – rozmowy z rodzicami, 7

    – obserwacja relacji dziecka w grupie przedszkolnej, 6

    – obserwacja dzieci podczas zabaw, 4

    – analiza kart zapisu dziecka do przedszkola, 4

    – obserwacja dzieci podczas uroczystości, 3

    – obserwacja dzieci podczas zajęć, 3

    – obserwacja aktywności dziecka, 2

    – rozmowy z dziećmi, 2

    – analiza wypowiedzi dzieci, 1

    – kontrolowanie indywidualnych kart prac, 1

    – rozmowy z innymi nauczycielami, 1

    – tworzenie sytuacji zadaniowych, 1

    – diagnozę wstępną, 1

    1. W jaki sposób monitoruje i analizuje Pani osiągnięcia każdego dziecka?

    Wymieniono:

    – obserwacje dzieci, uwzględniając poziom rozwoju we wszystkich sferach, 7

    – analiza wytworów dziecka, 4

    – obserwacja zachowań dzieci, 4

    – diagnoza  u dzieci 6-letnich, 2

    – strona internetowa, 2

    – kronika przedszkolna, 2

    – opracowanie planu pracy dobierając odpowiednie metody i formy pracy, 2

    – konsultacje ze specjalistami i innymi Poradniami, 1

    – korzystanie z Telebimu, 1

    1. Czy analizuje Pani wyniki diagnoz i innych badań w odniesieniu do każdego dziecka? Jeśli tak, to w jaki sposób dokumentuje pani tę analizę?

    Wymieniono:

    -adnotacje w arkuszach obserwacji, 6

    – adnotacje w arkuszach diagnozy, 3

    – zapisy w dzienniku, 3

    – karty oceny gotowości szkolnej, 2

    – planowanie pracy indywidualnej poprzez utworzenie grup pracy korekcyjnej, 2

    – planowanie pracy indywidualnej, 1

    – formułowanie wniosków do dalszej pracy, przedstawianie ich na radzie pedagogicznej, 1

    – konsultacje ze specjalistami i innymi nauczycielami, 1

    – prowadzenie  notatek, 1

    1. Czy analizuje pani wnioski do dalszej pracy z grupą na podstawie diagnoz?

    a) tak – odpowiedziało 9 ankietowanych

    b) nie – odpowiedziało 0 ankietowanych

           7. W jaki sposób wykorzystuje Pani wnioski z diagnoz i innych    badań dziecka? Proszę podać kilka przykładów ich wykorzystania.
    Wyniki z diagnoz wszystkie nauczycielki wykorzystują do analizy mocnych i słabych stron dziecka i grupy przedszkolnej. W związku z tym opracowują indywidualne programy do wyrównania deficytów rozwojowych dzieci oraz do pracy z dziećmi zdolnymi. Ponadto wyniki z diagnoz wykorzystywane są do poinformowania rodziców o potrzebie przeprowadzenia pogłębionej diagnozy w Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej i do przekazania rodzicom Informacji o gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole.

    1. Jaką wiedzę i umiejętności zawarte w podstawie programowej nabywają dzieci ?
      Z odpowiedzi wynika, że dzieci w przedszkolu nabywają wiedzę i umiejętności zawarte w podstawie programowej i są to: samodzielność, zasady zdrowego trybu życia, różne formy plastyczne, tolerancja i akceptacja, współżycie w grupie, odpowiedzialność i współpraca, czynności samoobsługowe, wzbogacanie słownika czynnego i biernego, rozwijanie czynności intelektualnych, zachowanie się na uroczystościach, koncertach, przygotowanie do nauki pisania i czytania, zasady bezpieczeństwa, poszanowanie roślin i zwierząt, postawy patriotyczne i obywatelskie.

    9.Czy dzieci chętnie biorą udział w zajęciach z zakresu kształtowania pojęć matematycznych?
    Tak – odpowiedziało 9 ankietowanych

    1. Jakie inne formy pracy z dziećmi wpływają na poszerzenie u dzieci umiejętności z pojęć matematycznych?
      – zabawy swobodne
      – manipulacyjne pozwalające na segregowanie, klasyfikowanie, porównywanie
      –  tworzenie rytmów
      –  konstruowanie z klocków
      –  zadania dodatkowe z większym stopniem trudności,
      –  gry i zabawy matematyczne
      –  sytuacje okolicznościowe spontaniczne
    1. Jakie metody pracy z dziećmi mają najczęstsze zastosowanie w rozwijaniu u dzieci kompetencji matematycznych?    

    Nauczycielki stosują takie metody jak:

    –   czynne:
    –   samodzielnych doświadczeń dzieci,
    –   zadań stawianych do wykonania,
    –   ćwiczeń utrwalających,
    –   kierowania własną aktywnością dzieci,
    –   metody słowne,
    –   metody oglądowe,
    –   logicznego myślenia
    –   zabawy badawcze , doświadczenia , obserwacje ,
    –   dziecięca matematyka wg prof. E. Gruszczyk-Kolczyńskiej i E. Zielińskiej.

    12. Z jakich środków dydaktycznych korzysta Pani organizując zajęcia z edukacji matematycznej?
    Aby zajęcia były ciekawsze i łatwiej przyswajane przez dzieci nauczycielki korzystają z różnych środków dydaktycznych tj.
    – liczmany,
    – przedmioty codziennego użytku,
    – gry matematyczne,
    – guziki,
    – mozaika geometryczna,
    – sztuczne owoce i warzywa,
    – pus-y,
    – tangramy,
    – kostki do gry,
    – materiał przyrodniczy,
    – cyfry,
    – zabawki,
    – patyczki,
    – znaki matematyczne,
    – gry planszowe,
    – wagi.

     

    ANKIETA DO RODZICÓW

    W ankiecie do rodziców brało udział 72 rodziców.

    Zestawienie z przeprowadzonych ankiet dla nauczycieli przedstawiają się następująco;

    1. Czy Państwo zostali zapoznani z Podstawą Programową wychowania przedszkolnego?

    72  osoby zaznaczyło – tak.

    2.Czy Państwo wiedzą, że w przedszkolu prowadzona jest obserwacja/diagnoza umiejętności dzieci ?

    72 osoby zaznaczyło – tak.

    1. W jaki sposób dowiadują się Państwo o osiągnięciach dzieci?

    – galeria prac dzieci, 68

    – rozmowy indywidualne, 57

    – zebraniach z rodzicami, 45

    – uroczystości i spotkania okolicznościowe, 40

    – strona internetowa, 34

    – ocena gotowości szkolnej, 28

    1. Czy zdaniem Państwa wiadomości i umiejętności dzieci w ciągu roku wzrosły?

    – wzrosły – odpowiedziało 40 rodziców,

    – wzrosły znacząco – odpowiedziało 32 rodziców.

    5.Jakim dziedzinom wiedzy i umiejętności  poświęca się zbyt mało czasu?

    Ankietowani stwierdzili, że nie mają uwag. Wszystkim dziedzinom wiedzy i umiejętności poświęca się tyle uwagi ile trzeba.

    1. Czy w przedszkolu zaspokajane są wszystkie potrzeby dziecka?

    72  osoby zaznaczyło – tak.

     

    WYWIAD Z DYREKTOREM

    Kwestionariusz wywiadu z dyrektorem przedstawia się następująco:       

    1. Czy nauczyciele znają podstawę programową wychowania przedszkolnego?

    Nauczycielki Przedszkola Samorządowego Nr 5 im. Krasnala Hałabały w Tomaszowie Lub. znają podstawę programową wychowania przedszkolnego.

    1. 2. Czy nauczyciele realizują podstawę programową wychowania przedszkolnego w procesie wychowawczo – dydaktycznym , w jaki sposób?

    Systematycznie każdego dnia nauczycielki realizują poszczególne obszary wychowania przedszkolnego z podstawy programowej w procesie wychowawczym, dydaktycznym i opiekuńczym.  Analizują codziennie i zrealizowane działania poszczególnych obszarów podstawy programowej, notują w planach pracy danej grupy, w dziennikach zajęć oraz miesięcznie jednorazowo w arkuszach monitorowania podstawy.

    1. Czy przedszkole spełnia odpowiednie warunki do realizacji podstawy programowej, jeśli tak to jakie?

    Przedszkole dysponuje salami zajęć dla oddziałów 3, 4, 5, 6 latki. W salach znajduje się wyposażenie dostosowane dla dzieci w wieku przedszkolnym: tj. stoliki, krzesełka, dywany, pomoce dydaktyczne, zabawki, odpowiednie oświetlenie, środki dydaktyczne odpowiednio certyfikowane. Przy salach zajęć znajdują się łazienki dostosowane także do potrzeb higienicznych dzieci. Budynek przedszkola otoczony jest placem zabaw i ogromnym terenem zielonym, dwoma górkami, dwoma piaskownicami, drzewami. Sprzęt rekreacyjny taki jak: wieże, tory przeszkód, huśtawki, bujawki, zjeżdżalnie, karuzele, huśtawka-bocian, inne maja certyfikaty. Piasek w dziecięcych piaskownicach jest dwukrotnie wymieniany przed sezonem otwarcia(wiosna, jesień). Ponadto w ramach projektu utworzono ogródek sensoryczny. Rokrocznie w okresie wiosennym nauczycielki wraz z dziećmi zajmują się pielęgnacją roślin i odbywają się zajęcia sensoryczne.

    1. W jaki sposób nauczyciele zdobywają wiedzę na temat wiadomości i umiejętności dzieci?

    Zgodnie z  Prawem oświatowym i rozporządzeniami prawa oświatowego prowadzą obserwację każdego wychowanka, diagnozę dziecka sześcioletniego. Wiedzę o dziecku zdobywają każdego dnia – bo systematycznie monitorują zachowanie dzieci, podczas zajęć dydaktycznych analizują poziom wiedzy i umiejętności, oraz  podczas zabaw dowolnych i kierowanych. Informują o możliwościach rozwojowych dziecka, jego zdolnościach, zainteresowaniach oraz trudnościach rozwojowych rodziców lub opiekunów wychowanków. Starają się na bieżąco z rodzicami (jeśli taka wola jest po drugiej stronie) analizować i opisywać wiadomości i umiejętności każdego wychowanka. W miarę zgodnego jednolitego współdziałania dzieci zdobywają wiele cennych wiadomości, mogą się prawidłowo rozwijać fizycznie, poznawczo, emocjonalnie.

    1. W jaki sposób nauczyciele wdrażają wnioski z analizy osiągnięć dzieci?

    Analizy osiągnięć dzieci dokonują w codziennej pracy z dziećmi, szczegółowo dwukrotnie w ciągu roku w sprawozdaniach o efektach  pracy;  a także przygotowując wychowanków do uroczystości świątecznych, rodzinnych, patriotycznych, przeglądów twórczości dziecięcych, konkursów, audycji radiowych i innych zajęć dodatkowych.

    1. Czy przedszkole wzbogaca ofertę edukacyjną i w jaki sposób?

    Każdego roku analizowane są przepisy prawa oświatowego w tym zakresie, potrzeby dzieci, potrzeby ich rodziców. W placówce odbywają się zajęcia z języka angielskiego dla wszystkich grup wiekowych, zajęcia z rytmiki, zajęcia z gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej, warsztaty z gliny, zajęcia piłki nożnej, zajęcia z karate. Ponadto dodatkowo współpracujemy z Nadleśnictwem, Szkołą Muzyczną rozwijając zainteresowania wychowanków tematami ochrony przyrody, rozwijamy zainteresowania muzyczne organizując koncerty muzyczne, zapraszając artystów muzyków prezentujących poszczególne instrumenty. Zapraszamy teatry, artystów cyrku, twórców i pisarzy, autorów książek – dzieci mogą uczestniczyć w teatrze żywego słowa. Ponadto bardzo blisko współpracujemy z Biblioteką Publiczną w Tomaszowie, dostarczając bezpośredniej możliwości wypożyczania książek. Ponadto realizujemy projekt: Poznaj zawód mojego rodzica. Piszemy projekty, innowacje, programy, w których także dostarczamy wiedzę i rozwijamy zainteresowania z gatunku ekonomii, bankowości, tańca, gimnastyki, zdrowego odżywiania, zdrowego życia.

     

    III. WNIOSKI

    1) Działania prowadzone w przedszkolu są systematyczne, uporządkowane, dzięki czemu dzieci nabywają wiadomości i umiejętności zgodnie z podstawą programową.

    2) W przedszkolu prowadzona jest systematyczna obserwacja, diagnoza i analiza osiągnięć dzieci, a wyniki tej analizy służą do sformułowania wniosków, które  przyczyniają się do rozwijania umiejętności dzieci i do planowania dalszej pracy z dziećmi.

    3) Nauczyciele w pracy dydaktyczno-wychowawczej biorą pod uwagę możliwości swoich wychowanków, stosują aktywne metody pracy.

    4) Przedszkole tworzy warunki sprzyjające rozwijaniu aktywności matematycznej i rozwija uzdolnienia dzieci z zakresu edukacji matematycznej.

    5) Dzieci mają możliwość zaprezentowania swoich umiejętności w różnych formach działalności przedszkola – galeria prac, występy, uroczystości, przedstawienia; osiągają sukcesy w konkursach, także poza placówką.

    6) Przedszkole posiada bogatą bazę środków dydaktycznych wykorzystywanych do prowadzenia edukacji matematycznej wychowanków.

    IV. REKOMENDACJE

    1. Aby utrzymać obecny wysoki poziom w zakresie nabywania przez dzieci wiadomości i umiejętności określonych w podstawie programowej wskazane jest dalsze kontynuowanie działań podejmowanych obecnie przez nauczycieli.
    1. Wzbogacić przestrzeń przedszkolną o nowe kąciki tematyczne, rozwijające aktywność twórczą i intelektualną dziecka, wzbogacić sale o różnorodne układanki i zabawki edukacyjne.
    1. Kontynuować dokładne rozpoznawanie potrzeb i możliwości dzieci.

                                                                               Data sporządzenia raportu: 31.07.2018