RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
PRZEPROWADZONEJ W PRZEDSZKOLU SAMORZĄDOWYM NR 5
IM. KRASNALA HAŁABAŁY W ROKU SZK. 2018/2019
Badaniem objęte zostało: Wymaganie I.7: Przedszkole współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju.
(na podst. Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i przedszkoli)
Ewaluacja polegała na zebraniu i przeanalizowaniu informacji o współpracy placówki ze środowiskiem lokalnym, w szczególności w zakresie wykorzystywania zasobów środowiska na rzecz wzajemnego rozwoju.
Celem ewaluacji było: Zgromadzenie informacji o formach współpracy z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym.
Kryteria:
- Przedszkole rozpoznaje potrzeby środowiska lokalnego.
- Przedszkole uwzględnia i zaspokaja zróżnicowane potrzeby środowiska lokalnego.
- Współpraca przedszkola z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym wpływa korzystnie na rozwój dzieci.
Pytania kluczowe:
- Jakie przedsięwzięcia w ramach współpracy ze środowiskiem lokalnym są organizowane w przedszkolu i w jakich przedsięwzięciach organizowanych w środowisku lokalnym uczestniczy przedszkole?
- Z jakimi podmiotami działającymi w środowisku i w jakim zakresie współpracuje przedszkole?
- Jakie korzyści dla dzieci i przedszkola przyniosła współpraca ze środowiskiem lokalnym?
Ewaluację przeprowadzono wykorzystując następujące narzędzia badawcze:
- Wywiad z Dyrektorem.
- Ankieta skierowana do nauczycieli.
- Ankieta skierowana do Rodziców.
- Ankieta skierowana do Instytucji z którymi współpracuje placówka.
Przebieg badań:
Badania przeprowadzono w marcu i kwietniu 2019 roku. Wzięło w nich udział 9 nauczycieli, Dyrektor, 72 rodziców ze 100 wydanych ankiet oraz 19 Instytucji z terenu miasta. Nauczyciele, Rodzice oraz Dyrektorzy/Kierownicy instytucji zostali poproszeni o wypełnienie kwestionariuszy ankiet opracowanych przez Zespoły do spraw ewaluacji. Odbyła się także rozmowa kierowana\wywiad z Panią Dyrektor Marią Majak – Rebizant.
Wyniki badań ewaluacyjnych:
WYNIKI ANKIETY SKIEROWANEJ DO RODZICOW
Ankietę skierowaną do Rodziców wypełniło 72 rodziców ze 100 wybranych losowo – po 20 z każdej grupy wiekowej. Rodzice odpowiedzieli na 6 pytań:
I. Jakie przedsięwzięcia w ramach współpracy ze środowiskiem lokalnym są organizowane w przedszkolu, najczęstsze odpowiedzi:
- Uroczystości – 64 86%
- Konkursy 60 81%
- Wycieczki 58 78%
- Spotkania z ciekawymi ludźmi 57 77%
- Akcje charytatywne 51 69%
- Projekty 46 62%
- Przemarsz ekologiczny 45 60%
- Kiermasze 41 55%
- Prelekcje, prezentacje 37 50%
- Imprezy sportowe 28 38%
- Inne: pikniki, nagrywanie audycji radiowych, uroczystości patriotyczne
II. W jakich przedsięwzięciach organizowanych w środowisku lokalnym uczestniczy przedszkole:
- Uroczystości 62 84%
- Wycieczki 59 80%
- Spotkania z ciekawymi ludźmi 56 76%
- Konkursy 54 73%
- Akcje charytatywne 51 69%
- Przemarsz ekologiczny 46 62%
- Projekty 44 59%
- Prelekcje, prezentacje 32 43%
- Kiermasze 32 43%
- Imprezy sportowe 26 35%
- Inne: Dni Godności 2 3%
III. Z jakimi podmiotami działającymi w środowisku i w jakim zakresie współpracuje przedszkole:
- Biblioteka (wypożyczanie książek) 6486%
- Policja (spotkania z policjantami, wycieczki na policję) 63 85%
- TDK (uroczystości, konkursy) 62 84%
- Nadleśnictwo Tomaszów Lub (wycieczki, spotkania z leśnikiem, pogadanki) 61 83%
- Straż pożarna (wycieczki, próbny alarm) 60 81%
- Przedsiębiorcami (wycieczki do różnych firm i zakładów) 56 76%
- Zakłady pracy rodziców 56 76%
- Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna (spotkania, zajęcia) 47 63%
- Służba zdrowia 46 62%
- Szkoła Podstawowa 44 59%
- Rewizje Tomaszowskie (artykuły) 42 56%
- Inne: Szkła Specjalna, OREW, Szkoła Muzyczna
IV. Jakie korzyści dla dzieci i przedszkola przyniosła współpraca ze środowiskiem lokalnym:
Dla dzieci
- nabywanie nowych doświadczeń, wiedzy, umiejętności 66 89%
- rozwijanie swoich zainteresowań 65 88%
- uczenie kreatywnego, twórczego myślenia 63 85%
- motywowanie do aktywnego czytelnictwa 62 84%
- wspieranie uzdolnień 60 81%
- nabywanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, stresujących 59 80%
- poznanie pięknego środowiska przyrodniczego jakim jest las i jego mieszkańcy; uczenie dzieci odpowiedzialności za ochronę i korzystanie z jego uroków oraz darów 58 78%
- rozbudzanie aktywności poznawczej i twórczej 57 77%
- ciekawe spędzanie czasu 54 73%
- inne: dzieci chętnie uczęszczają do przedszkola
Dla przedszkola
- Promocja placówki w środowisku lokalnym 67 90%
- Uczestnictwo w życiu społecznym, kulturalnym 62 84%
- Nawiązanie stałej współpracy z podmiotami 60 82%
- Poprawa stanu bezpieczeństwa placówki 57 77%
- Możliwość pozyskania sponsora 54 73%
- Inne: podnoszenie jakości pracy przedszkola
V. Czy rodzice są zadowoleni ze stosowanych w przedszkolu sposobów rozwijania kompetencji „przedsiębiorczość”
TAK – 72 100% NIE- 0
VI. Czy dzieci częściej przejawiają postawy kreatywne, innowacyjne i przedsiębiorcze?
TAK -68 94 %
NIE ZAUWAŻYŁAM/EM – 4 6%
NIE- 0
ZESTAWIENIE Z PRZEPROWADZONYCH ANKIET DLA NAUCZYCIELI PRZEDSTAWIAJĄ SIĘ NASTĘPUJĄCO:
W ankiecie dla nauczycieli wzięło udział 11 nauczycielek naszej placówki.
Pytanie 1: ,,Czy w czasie bieżącego roku szkolnego podejmowała Pani działania na rzecz współpracy ze środowiskiem”? wszystkie ankietowane stwierdziły zgodnie Tak (100%)
Pytanie 2: „Z jakimi instytucjami działającymi na terenie miasta Pani współpracuje?
Tomaszowski Dom Kultury; Urząd Miasta; Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna; Przedszkole Nr.1 i 2; Szkoła Podstawowa Nr, 1,2,3;
Zespół Szkół Nr.3- wolontariat cykliczne czytanie bajek oraz występ gr. V ,,Złote Rybki” w TDK z okazji 100 – lecia Niepodległości; Zespół Szkół Nr.2- zajęcia z nauczycielem – eksperymenty; Przedszkole w Lubyczy Królewskiej; Nadleśnictwo Tomaszów Lub.; PGKiM; Centrum Edukacyjne ZOOM; MOPS; Miejska Biblioteka Publiczna; Policja; Straż Pożarna; Rewizje Tomaszowskie; Parafia Św. Józefa w Tomaszowie Lub.; Katolickie Radio Zamość; Stacja Sanitarno Epidemiologiczna; Służba Zdrowia spotkanie z Ratownikiem Medycznym; Straż Graniczna; ZUS; Lokalna Organizacja Turystyczna; Uroczystość z okazji 11 listopada –składanie kwiatów pod pomnikiem Piłsudskiego; zajęcie otwarte dla nauczycieli i dyrektorów( j. angielski).
,,W jakich przedsięwzięciach organizowanych w środowisku Pani brała udział”
Spotkania z przedsiębiorcami- fryzjer, kosmetyczka, pszczelarz, aptekarz, stomatolog, Piekarnia ,,Sakbaj”; ,,Pracownia ciast i ciasteczek Anna Mandziuk” Centrum Ogrodnicze, Spotkanie z Restauratorami, Projekty ekologiczne, Projekt ,,Mała księżniczka- wielki człowiek”, wolontariat z ZSZ. Nr.3, występy dzieci w TDK-u, cykliczne spotkania z biblioteką, wycieczki, konkursy, uroczystości, akcje charytatywne ,,Pomóż dzieciom Przetrwać zimę”, ,,Góra Grosza” innowacja pedagogiczna ,,Kuchcikowe smaki Krasnala Hałabały”, organizowanie spotkań ze specjalistami (psychologiem, pedagogiem)
Pytanie 3: „Czy pani zdaniem podejmowana współpraca przyczyniła się do rozwoju dziecka?” wszystkie ankietowane stwierdziły zgodnie Tak (100%)
Pytanie 4: ,,Jakie pozytywne cechy związane z rozwojem dzieci zaobserwowano w aspekcie współpracy ze środowiskiem”?
dziecko: sumienne ,obowiązkowe z wysoką samoocena, kreatywne, otwarte, śmiałe, aktywne, komunikatywne, pokonujące trudności, dzieci nawiązują kontakty społeczne, potrafią zachować się w miejscu publicznym, poszerzają swoją wiedzę, poznają różne środowiska, rozwijamy zainteresowania, umiejętności, zdolności, uczymy empatii, współodpowiedzialności, pokonywania lęku, ogłady i kultury osobistej, współpracy z drugą osobą, odporności emocjonalnej, indywidualności, ciekawości świata, świadomości zagrożeń, integracji wielu środowisk, świadomego wyboru, podejmowania decyzji, motywujemy, wzmacniamy pozytywne postawy.
Pytanie 5: Jakie korzyści dla przedszkola wynikają ze wzajemnej współpracy z podmiotami i osobami działającymi w środowisku?
Promocja placówki, pozyskiwanie sponsorów, poznanie środowiska spotkania z przedstawicielami różnych zawodów, instytucji i osób tam pracujących, tworzenie miłej atmosfery wokół przedszkola, integracja społeczności lokalnej, nawiązywanie współpracy, współpraca ze środowiskiem pozytywnie wpływa na wizerunek przedszkola, uatrakcyjnienie edukacji, lepsza jakość wychowania przedszkolnego, kształtowanie poczucia tożsamości i przynależności lokalnej dzieci, rozwijanie talentów i zainteresowań u dzieci, wymiana doświadczeń i możliwość konsultacji ze specjalistami, kształtowanie pożądanych postaw społecznych, wszechstronny rozwój dzieci, poprawa bezpieczeństwa dzieci, podniesienie atrakcyjności pobytu dzieci w placówce, możliwość zaprezentowania swoich talentów w środowisku, zaangażowanie rodziców, wspieranie działalności wychowawczo – dydaktycznej przedszkola, wzbogacenie wiedzy i umiejętności dzieci.
Pytanie 6: ,,Jakie kompetencje kluczowe kształcone są u dzieci poprzez współpracę przedszkola z instytucjami ze środowiska lokalnego”?
Porozumiewanie się w języku ojczystym.
Porozumiewanie się w języku obcym
Matematyczna i podstawowa kompetencja naukowo techniczna.
Umiejętność uczenia się.
Kompetencja informatyczna
Kompetencje społeczno obywatelskie
Inicjatywność i przedsiębiorczość.
Świadomość i ekspresja kulturalna.
WYNIKI OTRZYMANE Z ANKIETY SKIEROWANEJ DO INSTYTUCJI PRZEDSTAWIAJĄ SIĘ NASTĘPUJĄCO:
W ankiecie wzięło udział 19 instytucji z wybranych 20.
Na pytanie – Czy uważają Państwo, że współpraca przedszkola z organizacjami i instytucjami lokalnymi korzystnie wpływa na rozwój dzieci? – 19 instytucji odpowiedziało – zdecydowanie tak.
Na pytanie – Jakie są Państwa zdaniem – najważniejsze korzyści, które daje przedszkolu współpraca ze środowiskiem lokalnym?
19 – instytucji zaznaczyło odpowiedź – promowanie wartości wychowania przedszkolnego,
8 – Prestiż i uznanie w środowisku,
11 – Odpowiada na najważniejsze potrzeby środowiska lokalnego,
13 – Możliwość korzystania z zasobów środowiska lokalnego,
Inne korzyści – organizacja spotkań, warsztatów, i konferencji dotyczących spraw obywatelskich. Efektywniejsza i szersza pomoc psychologiczno – pedagogiczna, wymiana doświadczeń i wiedzy. Uspołecznienie, socjalizacja, poznanie lokalnego środowiska. Kształtowanie właściwych postaw sozologicznych wobec środowiska naturalnego. Przedszkole jest miejscem integracji społeczności lokalnej.
Na pytanie – Jak działalność przedszkola wykorzystuje swoje zasoby na rzecz środowiska lokalnego? – 19 instytucji odpowiedziało – przedszkole wykorzystuje swoje zasoby na rzecz środowiska lokalnego.
ANALIZA WYWIADU Z DYREKTOREM PRZEDSZKOLA
Pytania skierowane do Dyrektora Przedszkola Samorządowego Nr 5 im. Krasnala Hałabały dotyczące współpracy ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju.
- Proszę wymienić instytucje i organizacje stanowiące bazę lokalnego środowiska przedszkolnego?
Odpowiedź: Urząd Miasta w Tomaszowie Lub., Tomaszowski Dom Kultury, Nadleśnictwo Tomaszów, Zakład Ubezpieczeń Społecznych w Tomaszowie Lub., Przedszkole Samorządowe Nr 1, Nr 2 w Tomaszowie Lub., Szkoła Podstawowa Nr 3, Nr 2, Nr 1 w Tomaszowie Lub., Przedszkole Samorządowe w Lubyczy Królewskiej, Miejska Biblioteka Publiczna, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Tomaszowie Lub., Zespół Szkół Nr 3 w Tomaszowie Lub., Ośrodek Rehabilitacyjno-Wychowawczy, Szkoła Specjalna im. Korczaka w Tomaszowie Lub., StowarzyszenieTomaszowskie Karate, Lokalna Grupa Działania, Ośrodek Sportu i Rekreacji w Tomaszowie Lub., Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Tomaszowie Lub., Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Tomaszowie Lub., Kuratorium Oświaty w Lublinie, Związek Nauczycielstwa Polskiego, Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska w Lublinie, Parafia Św. Józefa w Tomaszowie Lub., Katolickie Radio Zamość, Rewizje Tomaszowskie, Policja, Straż Pożarna, Państwowa Szkoła Muzyczna w Tomaszowie Lub., Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna, PCK, przedsiębiorstwa w Tomaszowie i gminie;
- Proszę wymienić najważniejsze inicjatywy podjęte przez przedszkole na rzecz środowiska lokalnego?
Odpowiedź:
Edukacyjne: Propagowanie ważności rozwoju psychofizycznego dziecka w okresie: 3-6 roku w życiu dziecka; Edukacja rodziców i opiekunów, integracja społeczności lokalnej i rodziny wychowanków,; Edukacja ekologiczna, patriotyczna, prozdrowotna, obywatelska,; projekty obywatelskie, ekologiczne, wiedzy o zdrowiu, higienie, bezpieczeństwie)
W latach 2010-2013 utworzenie dodatkowych punktów przedszkolnych dla ok. 100 dzieci w wieku przedszkolnym i możliwość uczestnictwa w środowisku rówieśników i rozwoju dzieci z rodzin uboższych;
Wychowawcze i opiekuńcze: Przedsięwzięcia z rodzicami: uroczystości, imprezy okolicznościowe, festyny rodzinne, wydarzenia lokalne wspierające osoby niepełnosprawne, ludowa twórczość lokalna, obchody miejskie, stowarzyszeniowe, obchody 100lecia rocznicy Niepodległości, eventy eko,; Np.: Dzień Samorządowca, Dzień Strażaka, Dzień Flagi, Dni Tomaszowa, Dzień Niepodległości, rocznica powołania szkoły nr 3;
- W jaki sposób pozyskuje Pani informacje na temat potrzeb i możliwości środowiska lokalnego?
Odpowiedź: Systematyczne śledzenie stron szkół, instytucji,; ewaluacja wewnętrzna w placówce, rozmowy z mieszkańcami, rodzicami, absolwentami; wywiady i ankiety z rodzicami i przedstawicielami instytucji oświatowych, miejskich, przedsiębiorcami, wymiana doświadczeń w trakcie spotkań i uroczystości, rozmowy z pracownikami innych placówek i instytucji;
- Czy współpraca przedszkola z podmiotami działającymi w środowisku lokalnym wpływa na rozwój dzieci?
Odpowiedź: Przedszkole jest instytucją wychowawczą, edukacyjną i opiekuńczą.Współpraca z podmiotami, które działają w środowisku lokalnym jest konieczna, wspierająca, budująca i uzupełniająca proces edukacji małego dziecka. Dzięki tej współpracy dziecko wchodzi w świat zewnętrzny, pozyskuje o nim wiedzę, zdobywa umiejętności i kreuje postawy.
- Jakie korzyści dla przedszkola wynikają ze wzajemnej współpracy z podmiotami i osobami działającymi w środowisku?
Dzięki współpracy z Policją i Strażą uczymy postawy bezpieczeństwa, zaufania, udzielania pomocy innym, zachowania w sytuacjach trudnych i zagrożenia życia człowieka;
Przez współpracę z MPGKiM i WFOŚiGW czy Nadleśnictwem uczymy postaw ekologicznych, skierowanych na ochronę środowiska, współodpowiedzialności za działania człowieka na rzecz przyrody, recyklingu, uczestnictwo kiermaszach, dniach z ekologią poszerza wiedzę i umiejętności itp.,
Dzięki współpracy z Tomaszowskim Domem Kultury czy Miejską Biblioteką Publiczną wdrażamy potrzebę zdobywania wiedzy(czytanie literatury), korzystania z kultury i poszerzania i rozwijania zainteresowań i zdolności( oglądanie teatrzyków, występy i pokazy tańca, udział w przeglądach piosenki dziecięcej, konkursach, akcjach charytatywnych);
Dzięki współpracy z Urzędem Miasta, instytucjami stowarzyszeniowymi w Tomaszowie realizujemy szereg dodatkowych programów i projektów, dzięki którym pozyskujemy finanse, organizujemy wycieczki, poszerzamy wiedzę i umiejętności, uczymy wychowanków otwartości, komunikatywności, obowiązkowości, zaangażowania, przygotowujemy do pełnienia przyszłych obowiązków.
- Jakie kompetencje są kształcone u dzieci poprzez współpracę przedszkola z instytucjami ze środowiska lokalnego?
Dzięki współdziałaniu z instytucjami, szkołami, przedszkolami, mediami, stowarzyszeniami, przedsiębiorcami uczymy i kształcimy kompetencje: kulturalne, społeczne, inicjatywności i przedsiębiorczości, uczenia się przez całe życie, kompetencje obywatelskie, matematyczne, uczenia się języków.
UZYSKANE ODPOWIEDZI NA PYTANIA KLUCZOWE
Na podstawie ankiet skierowanych do instytucji, nauczycieli i rodziców, a także wywiadu z Dyrektorem uzyskano odpowiedzi na pytania kluczowe:
- Jakie przedsięwzięcia w ramach współpracy ze środowiskiem lokalnym są organizowane w przedszkolu i w jakich przedsięwzięciach organizowanych w środowisku lokalnym uczestniczy przedszkole?
NAUCZYCIELE ODPOWIEDZIELI:
Spotkania z przedsiębiorcami – fryzjer, kosmetyczka, pszczelarz, aptekarz, stomatolog, Piekarnia ,,Sakbaj”, ,,Pracownia ciast i ciasteczek Anna Mandziuk” Centrum Ogrodnicze, Spotkanie z Restauratorami, Projekty ekologiczne, Projekt ,,Mała księżniczka- wielki człowiek”, wolontariat z ZSz. Nr.3, występy dzieci w TDK, cykliczne spotkania z biblioteką, wycieczki, konkursy, uroczystości, akcje charytatywne ,,Pomóż dzieciom Przetrwać zimę”, ,,Góra Grosza” innowacja pedagogiczna ,,Kuchcikowe smaki Krasnala Hałabały”, organizowanie spotkań ze specjalistami (psychologiem, pedagogiem)
RODZICE NATOMIAST ODPOWIEDZIELI ŻE SĄ TO:
Uroczystości, konkursy, wycieczki, spotkania z ciekawymi ludźmi, akcje charytatywne, projekty, przemarsz ekologiczny, kiermasze, prelekcje, prezentacje, imprezy sportowe
Inne: pikniki, nagrywanie audycji radiowych, uroczystości patriotyczne
- Z jakimi podmiotami działającymi w środowisku i w jakim zakresie współpracuje przedszkole?
ZARÓWNO DYREKTOR JAK I NAUCZYCIELE WYMIENILI WIELE
INSTYTUCJI Z KTÓRYMI WSPÓŁPRACUJE PRZEDSZKOLE:
Urząd Miasta w Tomaszowie Lub., Tomaszowski Dom Kultury, Nadleśnictwo Tomaszów, Zakład Ubezpieczeń Społecznych w Tomaszowie Lub., Przedszkole Samorządowe Nr 1, Nr 2 w Tomaszowie Lub., Szkoła Podstawowa Nr 3, Nr 2, Nr 1 w Tomaszowie Lub., Przedszkole Samorządowe w Lubyczy Królewskiej, Miejska Biblioteka Publiczna, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Tomaszowie Lub., Zespół Szkół Nr 3 w Tomaszowie Lub., Ośrodek Rehabilitacyjno-Wychowawczy, Szkoła Specjalna im. Korczaka w Tomaszowie Lub., Stowarzyszenie Tomaszowskie Karate, Lokalna Grupa Działania, Ośrodek Sportu i Rekreacji w Tomaszowie Lub., Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Tomaszowie Lub., Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Tomaszowie Lub., Kuratorium Oświaty w Lublinie, Związek Nauczycielstwa Polskiego, Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska w Lublinie, Parafia Św. Józefa w Tomaszowie Lub., Katolickie Radio Zamość, Rewizje Tomaszowskie, Policja, Straż Pożarna, Państwowa Szkoła Muzyczna w Tomaszowie Lub., Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna, PCK, przedsiębiorstwa w Tomaszowie i gminie;
- Jakie korzyści dla dzieci i przedszkola przyniosła współpraca ze środowiskiem lokalnym?
Dzięki współpracy z Policją i Strażą uczymy postawy bezpieczeństwa, zaufania, udzielania pomocy innym, zachowania w sytuacjach trudnych i zagrożenia życia człowieka;
Przez współpracę z MPGKiM i WFOŚiGW czy Nadleśnictwem uczymy postaw ekologicznych, skierowanych na ochronę środowiska, współodpowiedzialności za działania człowieka na rzecz przyrody, recyklingu, uczestnictwo kiermaszach, dniach z ekologią poszerza wiedzę i umiejętności itp.,
Dzięki współpracy z Tomaszowskim Domem Kultury czy Miejską Biblioteką Publiczną wdrażamy potrzebę zdobywania wiedzy(czytanie literatury), korzystania z kultury, poszerzania i rozwijania zainteresowań i zdolności (oglądanie teatrzyków, występy i pokazy tańca, udział w przeglądach piosenki dziecięcej, konkursach, akcjach charytatywnych);
Dzięki współpracy z Urzędem Miasta, instytucjami stowarzyszeniowymi w Tomaszowie realizujemy szereg dodatkowych programów i projektów, dzięki którym pozyskujemy finanse, organizujemy wycieczki, poszerzamy wiedzę i umiejętności, uczymy wychowanków otwartości, komunikatywności, obowiązkowości, zaangażowania, przygotowujemy do pełnienia przyszłych obowiązków.
WNIOSKI I REKOMENDACJE
Wnioski:
- Przedszkole w sposób celowy i zaplanowany współpracuje z rożnymi instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym.
- Zakres współpracy ze środowiskiem lokalnym jest bardzo szeroki i obejmuje różnorodne instytucje o charakterze edukacyjnym, wychowawczym, profilaktycznym, kulturowo- artystycznym i społecznym.
- Współpraca przedszkola ze środowiskiem lokalnym pozytywnie wpływa na ich wzajemny rozwój oraz rozwój dzieci.
Rekomendacje:
- Aby utrzymać obecny wysoki poziom współpracy przedszkola ze środowiskiem lokalnym wskazane jest dalsze kontynuowanie działań podejmowanych obecnie przez nauczycieli.
- Należy kontynuować współpracę z instytucjami lokalnymi w celu wzbogacania działalności przedszkola
- Organizować spotkania z ciekawymi ludźmi oraz wycieczki po najbliższej okolicy.
- Wyjść naprzeciw nowym ofertom współpracy zaproponowanej przez instytucje.
Raport opracowały:
mgr Jolanta Samulak
mgr Ewelina Malec