• Raport z ewaluacji wewnętrznej

    RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ 

    PRZEPROWADZONEJ W PRZEDSZKOLU SAMORZĄDOWYM NR 5 

    IM. KRASNALA HAŁABAŁY W ROKU SZK. 2018/2019

     

    Badaniem objęte zostało: Wymaganie I.7Przedszkole współpracuje ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju. 

    (na podst. Rozporządzenia Ministra  Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i przedszkoli)

    Ewaluacja polegała na zebraniu i przeanalizowaniu informacji o współpracy placówki ze środowiskiem lokalnym, w szczególności w zakresie wykorzystywania zasobów środowiska na rzecz wzajemnego rozwoju. 

    Celem ewaluacji było:  Zgromadzenie informacji o formach współpracy z instytucjami  i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym.

    Kryteria:

    1. Przedszkole rozpoznaje potrzeby środowiska lokalnego.
    2. Przedszkole uwzględnia  i zaspokaja zróżnicowane potrzeby środowiska lokalnego.
    3. Współpraca przedszkola z instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym wpływa korzystnie na rozwój dzieci.

    Pytania kluczowe:

    1. Jakie przedsięwzięcia w ramach współpracy ze środowiskiem lokalnym są organizowane w przedszkolu i w jakich przedsięwzięciach organizowanych w  środowisku lokalnym uczestniczy przedszkole?
    2. Z jakimi podmiotami działającymi w środowisku i w jakim zakresie współpracuje przedszkole?
    3. Jakie korzyści dla dzieci i przedszkola przyniosła współpraca ze środowiskiem  lokalnym?

    Ewaluację przeprowadzono wykorzystując następujące narzędzia badawcze:

    1. Wywiad z Dyrektorem.
    2. Ankieta skierowana do nauczycieli.
    3. Ankieta skierowana do Rodziców.
    4. Ankieta skierowana do Instytucji z którymi współpracuje placówka.

    Przebieg badań:

    Badania przeprowadzono w marcu i kwietniu 2019 roku. Wzięło w nich udział 9 nauczycieli,  Dyrektor,  72 rodziców ze 100 wydanych ankiet oraz  19 Instytucji z terenu miasta. Nauczyciele, Rodzice oraz Dyrektorzy/Kierownicy instytucji zostali poproszeni o wypełnienie kwestionariuszy ankiet opracowanych przez Zespoły do spraw ewaluacji.  Odbyła się także rozmowa kierowana\wywiad z Panią Dyrektor Marią Majak – Rebizant.

     

    Wyniki badań ewaluacyjnych:

    WYNIKI ANKIETY SKIEROWANEJ DO RODZICOW 

    Ankietę skierowaną do Rodziców wypełniło 72 rodziców ze 100 wybranych losowo – po 20 z każdej grupy wiekowej. Rodzice odpowiedzieli na 6 pytań:

    I. Jakie przedsięwzięcia w ramach współpracy ze środowiskiem lokalnym są organizowane w przedszkolu, najczęstsze odpowiedzi:

    1. Uroczystości – 64  86%
    2. Konkursy 60  81%
    3. Wycieczki 58  78%
    4. Spotkania z ciekawymi ludźmi 57  77%
    5. Akcje charytatywne 51   69%
    6. Projekty 46      62%
    7. Przemarsz ekologiczny 45    60%
    8. Kiermasze 41     55%
    9. Prelekcje, prezentacje 37     50%
    10. Imprezy sportowe 28    38% 
    11. Inne: pikniki, nagrywanie audycji radiowych, uroczystości patriotyczne

    II. W jakich przedsięwzięciach organizowanych w środowisku lokalnym uczestniczy przedszkole:

    1. Uroczystości 62  84%
    2. Wycieczki 59  80%
    3. Spotkania z ciekawymi ludźmi 56  76%
    4. Konkursy 54    73%
    5. Akcje charytatywne 51    69%  
    6. Przemarsz ekologiczny 46    62%
    7. Projekty 44     59%
    8. Prelekcje, prezentacje 32     43%
    9. Kiermasze 32     43% 
    10. Imprezy sportowe 26    35%
    11. Inne: Dni Godności 2    3%

    III. Z jakimi podmiotami działającymi w środowisku i w jakim zakresie współpracuje przedszkole:

    1. Biblioteka (wypożyczanie książek) 6486%
    2. Policja (spotkania z policjantami, wycieczki na policję) 63    85%
    3. TDK (uroczystości, konkursy) 62     84%
    4. Nadleśnictwo Tomaszów Lub (wycieczki, spotkania z leśnikiem, pogadanki) 61    83%
    5. Straż pożarna (wycieczki, próbny alarm) 60    81%
    6. Przedsiębiorcami (wycieczki do różnych firm i zakładów) 56    76%
    7. Zakłady pracy rodziców 56    76%
    8. Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna (spotkania, zajęcia) 47     63%
    9. Służba zdrowia 46    62%
    10. Szkoła Podstawowa 44    59%
    11. Rewizje Tomaszowskie (artykuły) 42   56%
    12. Inne: Szkła Specjalna, OREW, Szkoła Muzyczna

    IV. Jakie korzyści dla dzieci i przedszkola przyniosła współpraca ze środowiskiem lokalnym:

    Dla dzieci 

    1. nabywanie nowych doświadczeń, wiedzy, umiejętności 66    89%   
    2. rozwijanie swoich zainteresowań 65    88%
    3. uczenie kreatywnego, twórczego myślenia 63     85% 
    4. motywowanie do aktywnego czytelnictwa 62    84%
    5. wspieranie uzdolnień 60    81%
    6. nabywanie umiejętności radzenia sobie w sytuacjach trudnych, stresujących 59     80%  
    7. poznanie pięknego środowiska przyrodniczego jakim jest las i jego mieszkańcy; uczenie dzieci odpowiedzialności za ochronę i korzystanie z jego uroków oraz darów 58     78% 
    8. rozbudzanie aktywności poznawczej i twórczej 57      77%
    9. ciekawe spędzanie czasu 54      73%
    10. inne: dzieci chętnie uczęszczają do przedszkola

    Dla przedszkola 

    1. Promocja placówki w środowisku lokalnym 67    90%
    2. Uczestnictwo w życiu społecznym, kulturalnym 62     84%
    3. Nawiązanie stałej współpracy z podmiotami 60    82%
    4. Poprawa stanu bezpieczeństwa placówki 57     77%
    5. Możliwość pozyskania sponsora 54    73%
    6. Inne: podnoszenie jakości pracy przedszkola 

    V. Czy rodzice są zadowoleni ze stosowanych w przedszkolu sposobów rozwijania kompetencji „przedsiębiorczość”

    TAK  – 72  100%            NIE- 0

    VI. Czy dzieci częściej przejawiają postawy kreatywne, innowacyjne i przedsiębiorcze?

    TAK -68 94 %

    NIE ZAUWAŻYŁAM/EM  – 4       6%

    NIE- 0

     

    ZESTAWIENIE Z PRZEPROWADZONYCH ANKIET DLA NAUCZYCIELI PRZEDSTAWIAJĄ SIĘ NASTĘPUJĄCO:

    W  ankiecie dla nauczycieli  wzięło udział 11 nauczycielek naszej placówki.

    Pytanie 1:  ,,Czy w czasie bieżącego roku szkolnego podejmowała Pani działania na rzecz  współpracy ze środowiskiem”? wszystkie ankietowane stwierdziły zgodnie  Tak (100%)

     Pytanie 2:  „Z jakimi instytucjami działającymi na terenie miasta Pani współpracuje? 

    Tomaszowski Dom Kultury; Urząd Miasta; Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna; Przedszkole Nr.1 i 2; Szkoła Podstawowa Nr, 1,2,3; 
    Zespół Szkół Nr.3- wolontariat cykliczne czytanie bajek oraz występ gr. V ,,Złote Rybki” w TDK z okazji 100 – lecia Niepodległości; Zespół Szkół Nr.2- zajęcia z nauczycielem – eksperymenty;  Przedszkole w Lubyczy Królewskiej; Nadleśnictwo Tomaszów Lub.; PGKiM; Centrum Edukacyjne ZOOM; MOPS; Miejska Biblioteka Publiczna; Policja; Straż Pożarna; Rewizje Tomaszowskie; Parafia Św. Józefa w Tomaszowie Lub.; Katolickie Radio Zamość; Stacja Sanitarno Epidemiologiczna; Służba Zdrowia spotkanie z Ratownikiem Medycznym; Straż Graniczna; ZUS; Lokalna Organizacja Turystyczna; Uroczystość z okazji 11 listopada –składanie kwiatów pod pomnikiem Piłsudskiego; zajęcie otwarte dla nauczycieli i dyrektorów( j. angielski).

    ,,W jakich przedsięwzięciach organizowanych w środowisku Pani brała udział”

     Spotkania z przedsiębiorcami- fryzjer, kosmetyczka, pszczelarz, aptekarz, stomatolog, Piekarnia ,,Sakbaj”; ,,Pracownia ciast i ciasteczek Anna Mandziuk” Centrum Ogrodnicze, Spotkanie z Restauratorami, Projekty ekologiczne, Projekt ,,Mała księżniczka- wielki człowiek”, wolontariat z ZSZ. Nr.3, występy dzieci w TDK-u, cykliczne spotkania z biblioteką, wycieczki, konkursy, uroczystości, akcje charytatywne ,,Pomóż dzieciom Przetrwać zimę”, ,,Góra Grosza” innowacja pedagogiczna ,,Kuchcikowe smaki Krasnala Hałabały”, organizowanie  spotkań ze specjalistami (psychologiem, pedagogiem)

    Pytanie 3: „Czy pani zdaniem podejmowana współpraca przyczyniła się do rozwoju dziecka?” wszystkie ankietowane stwierdziły zgodnie  Tak (100%)

    Pytanie 4: ,,Jakie pozytywne cechy związane z rozwojem dzieci zaobserwowano w aspekcie współpracy ze środowiskiem”?

    dziecko: sumienne ,obowiązkowe z wysoką samoocena, kreatywne, otwarte, śmiałe, aktywne, komunikatywne, pokonujące trudności, dzieci nawiązują  kontakty społeczne, potrafią zachować się w miejscu publicznym,  poszerzają swoją wiedzę, poznają różne środowiska, rozwijamy zainteresowania, umiejętności, zdolności,  uczymy empatii, współodpowiedzialności, pokonywania lęku, ogłady i kultury osobistej, współpracy z drugą osobą, odporności emocjonalnej, indywidualności, ciekawości świata, świadomości zagrożeń, integracji wielu środowisk, świadomego wyboru, podejmowania decyzji, motywujemy, wzmacniamy pozytywne postawy.

    Pytanie 5: Jakie korzyści dla przedszkola wynikają ze wzajemnej współpracy z podmiotami i osobami działającymi w środowisku?

    Promocja placówki, pozyskiwanie sponsorów, poznanie środowiska spotkania z przedstawicielami różnych zawodów, instytucji i osób tam pracujących, tworzenie miłej atmosfery wokół przedszkola, integracja społeczności lokalnej, nawiązywanie współpracy, współpraca ze środowiskiem pozytywnie wpływa na wizerunek przedszkola,  uatrakcyjnienie edukacji, lepsza jakość wychowania przedszkolnego, kształtowanie poczucia tożsamości i przynależności lokalnej dzieci, rozwijanie talentów i zainteresowań u dzieci, wymiana doświadczeń i możliwość konsultacji ze specjalistami, kształtowanie pożądanych postaw społecznych, wszechstronny rozwój dzieci, poprawa bezpieczeństwa dzieci, podniesienie atrakcyjności pobytu dzieci w placówce, możliwość zaprezentowania swoich talentów w środowisku, zaangażowanie rodziców, wspieranie działalności wychowawczo – dydaktycznej przedszkola, wzbogacenie wiedzy i umiejętności dzieci.

    Pytanie 6: ,,Jakie kompetencje kluczowe kształcone są u dzieci poprzez współpracę przedszkola z instytucjami ze środowiska lokalnego”?

    Porozumiewanie się w języku ojczystym.
    Porozumiewanie się w języku obcym
    Matematyczna i podstawowa kompetencja naukowo techniczna.
    Umiejętność uczenia się.
    Kompetencja informatyczna
    Kompetencje społeczno obywatelskie
    Inicjatywność i przedsiębiorczość.
    Świadomość i ekspresja kulturalna.

       WYNIKI  OTRZYMANE Z ANKIETY  SKIEROWANEJ DO INSTYTUCJI PRZEDSTAWIAJĄ SIĘ NASTĘPUJĄCO:

       W ankiecie wzięło udział 19 instytucji z wybranych 20.

       Na pytanie – Czy uważają Państwo, że współpraca przedszkola z organizacjami i instytucjami lokalnymi korzystnie wpływa na rozwój dzieci? –   19 instytucji odpowiedziało – zdecydowanie tak.

       Na pytanie  – Jakie są  Państwa zdaniem – najważniejsze korzyści, które daje przedszkolu współpraca ze środowiskiem lokalnym?

         19 – instytucji  zaznaczyło odpowiedź  – promowanie wartości wychowania przedszkolnego,

          8 – Prestiż i uznanie w środowisku,

        11 – Odpowiada na najważniejsze potrzeby środowiska lokalnego,

        13 – Możliwość korzystania z zasobów środowiska lokalnego,

        Inne korzyści – organizacja spotkań, warsztatów, i konferencji dotyczących spraw  obywatelskich. Efektywniejsza i szersza pomoc psychologiczno – pedagogiczna, wymiana doświadczeń i wiedzy. Uspołecznienie, socjalizacja, poznanie lokalnego środowiska. Kształtowanie właściwych postaw sozologicznych wobec środowiska naturalnego. Przedszkole jest miejscem integracji społeczności lokalnej.

       Na pytanie – Jak działalność przedszkola wykorzystuje swoje zasoby na rzecz środowiska lokalnego?  – 19 instytucji odpowiedziało – przedszkole wykorzystuje swoje zasoby na rzecz środowiska lokalnego.

    ANALIZA WYWIADU Z DYREKTOREM PRZEDSZKOLA

    Pytania skierowane do Dyrektora Przedszkola  Samorządowego Nr 5 im. Krasnala Hałabały dotyczące współpracy ze środowiskiem lokalnym na rzecz wzajemnego rozwoju.

    1. Proszę wymienić instytucje i organizacje stanowiące bazę lokalnego środowiska przedszkolnego?

    Odpowiedź: Urząd Miasta w Tomaszowie Lub., Tomaszowski Dom Kultury, Nadleśnictwo Tomaszów, Zakład Ubezpieczeń Społecznych w Tomaszowie Lub., Przedszkole Samorządowe Nr 1, Nr 2 w Tomaszowie Lub., Szkoła Podstawowa Nr 3, Nr 2, Nr 1 w Tomaszowie Lub., Przedszkole Samorządowe w Lubyczy Królewskiej, Miejska  Biblioteka Publiczna, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Tomaszowie Lub., Zespół Szkół Nr 3 w Tomaszowie Lub., Ośrodek Rehabilitacyjno-Wychowawczy, Szkoła Specjalna im. Korczaka w Tomaszowie Lub., StowarzyszenieTomaszowskie Karate, Lokalna Grupa Działania, Ośrodek Sportu i Rekreacji w Tomaszowie Lub., Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Tomaszowie Lub., Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Tomaszowie Lub., Kuratorium Oświaty w Lublinie, Związek Nauczycielstwa Polskiego, Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska w Lublinie, Parafia Św. Józefa w Tomaszowie Lub., Katolickie Radio Zamość, Rewizje Tomaszowskie, Policja, Straż Pożarna, Państwowa Szkoła Muzyczna w Tomaszowie Lub., Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna, PCK, przedsiębiorstwa w Tomaszowie i gminie;

    1. Proszę wymienić najważniejsze inicjatywy podjęte przez przedszkole na rzecz środowiska lokalnego?

    Odpowiedź: 

    Edukacyjne: Propagowanie ważności rozwoju psychofizycznego dziecka w okresie: 3-6 roku w życiu dziecka; Edukacja rodziców i opiekunów, integracja społeczności lokalnej i rodziny wychowanków,; Edukacja ekologiczna, patriotyczna, prozdrowotna, obywatelska,; projekty obywatelskie, ekologiczne, wiedzy o zdrowiu, higienie, bezpieczeństwie)

    W latach 2010-2013 utworzenie dodatkowych punktów przedszkolnych  dla ok. 100 dzieci w wieku przedszkolnym i możliwość uczestnictwa w środowisku rówieśników i rozwoju dzieci z rodzin uboższych;

    Wychowawcze i opiekuńcze: Przedsięwzięcia z rodzicami: uroczystości, imprezy okolicznościowe, festyny rodzinne, wydarzenia lokalne wspierające osoby niepełnosprawne, ludowa twórczość lokalna, obchody miejskie, stowarzyszeniowe, obchody 100lecia rocznicy Niepodległości, eventy  eko,; Np.: Dzień Samorządowca, Dzień Strażaka, Dzień Flagi, Dni Tomaszowa, Dzień Niepodległości, rocznica powołania szkoły nr 3;

    1. W jaki sposób pozyskuje Pani informacje na temat potrzeb i możliwości środowiska lokalnego?

    Odpowiedź: Systematyczne śledzenie stron szkół, instytucji,; ewaluacja wewnętrzna w placówce, rozmowy z mieszkańcami, rodzicami, absolwentami; wywiady i ankiety z rodzicami i przedstawicielami instytucji oświatowych, miejskich, przedsiębiorcami, wymiana doświadczeń w trakcie spotkań i uroczystości, rozmowy z pracownikami innych placówek i instytucji;

    1. Czy współpraca przedszkola z podmiotami działającymi w środowisku lokalnym wpływa na rozwój dzieci?

    Odpowiedź: Przedszkole jest instytucją wychowawczą, edukacyjną i opiekuńczą.Współpraca z podmiotami, które działają w środowisku lokalnym jest konieczna, wspierająca, budująca i uzupełniająca proces edukacji małego dziecka. Dzięki tej współpracy dziecko wchodzi w świat zewnętrzny, pozyskuje o nim wiedzę, zdobywa umiejętności i kreuje postawy.

    1. Jakie korzyści dla przedszkola wynikają ze wzajemnej współpracy z podmiotami  i osobami działającymi w środowisku?

    Dzięki współpracy z Policją i Strażą uczymy postawy bezpieczeństwa, zaufania, udzielania pomocy innym, zachowania w sytuacjach trudnych i zagrożenia życia człowieka; 

    Przez współpracę z MPGKiM i WFOŚiGW czy Nadleśnictwem uczymy postaw ekologicznych, skierowanych na ochronę środowiska, współodpowiedzialności za działania człowieka na rzecz przyrody, recyklingu, uczestnictwo kiermaszach, dniach z ekologią poszerza wiedzę i umiejętności itp.,

    Dzięki współpracy z Tomaszowskim Domem Kultury czy Miejską Biblioteką Publiczną wdrażamy potrzebę zdobywania wiedzy(czytanie literatury), korzystania z kultury i poszerzania i rozwijania zainteresowań i zdolności( oglądanie teatrzyków, występy i pokazy tańca, udział w przeglądach piosenki dziecięcej, konkursach, akcjach charytatywnych);

    Dzięki współpracy z Urzędem Miasta,  instytucjami stowarzyszeniowymi w Tomaszowie realizujemy szereg dodatkowych programów i  projektów, dzięki którym pozyskujemy finanse, organizujemy wycieczki, poszerzamy wiedzę i umiejętności, uczymy wychowanków otwartości, komunikatywności, obowiązkowości, zaangażowania, przygotowujemy do pełnienia przyszłych obowiązków.

    1. Jakie kompetencje są  kształcone u dzieci poprzez współpracę przedszkola z instytucjami ze środowiska lokalnego?

    Dzięki współdziałaniu z instytucjami, szkołami, przedszkolami, mediami, stowarzyszeniami, przedsiębiorcami uczymy i kształcimy kompetencje: kulturalne, społeczne, inicjatywności i przedsiębiorczości, uczenia się przez całe życie, kompetencje obywatelskie, matematyczne, uczenia się języków.

    UZYSKANE ODPOWIEDZI NA PYTANIA KLUCZOWE

    Na podstawie ankiet skierowanych do instytucji, nauczycieli i rodziców, a także wywiadu z Dyrektorem uzyskano odpowiedzi na pytania kluczowe:

    1. Jakie przedsięwzięcia w ramach współpracy ze środowiskiem lokalnym są organizowane w przedszkolu i w jakich przedsięwzięciach organizowanych w  środowisku lokalnym uczestniczy przedszkole?

     NAUCZYCIELE  ODPOWIEDZIELI:

    Spotkania z przedsiębiorcami – fryzjer, kosmetyczka, pszczelarz, aptekarz, stomatolog, Piekarnia ,,Sakbaj”, ,,Pracownia ciast i ciasteczek Anna Mandziuk” Centrum Ogrodnicze, Spotkanie z Restauratorami, Projekty ekologiczne, Projekt ,,Mała księżniczka- wielki człowiek”, wolontariat z ZSz. Nr.3, występy dzieci w TDK, cykliczne spotkania z biblioteką, wycieczki, konkursy, uroczystości, akcje charytatywne ,,Pomóż dzieciom Przetrwać zimę”, ,,Góra Grosza” innowacja pedagogiczna ,,Kuchcikowe smaki Krasnala Hałabały”, organizowanie  spotkań ze specjalistami (psychologiem, pedagogiem)

    RODZICE NATOMIAST ODPOWIEDZIELI ŻE SĄ TO:

    Uroczystości, konkursy, wycieczki, spotkania z ciekawymi ludźmi, akcje charytatywne, projekty, przemarsz ekologiczny, kiermasze, prelekcje, prezentacje, imprezy sportowe  

    Inne: pikniki, nagrywanie audycji radiowych, uroczystości patriotyczne

    1. Z jakimi podmiotami działającymi w środowisku i w jakim zakresie współpracuje przedszkole?

    ZARÓWNO DYREKTOR JAK I NAUCZYCIELE WYMIENILI WIELE 

          INSTYTUCJI Z KTÓRYMI WSPÓŁPRACUJE PRZEDSZKOLE:

    Urząd Miasta w Tomaszowie Lub., Tomaszowski Dom Kultury, Nadleśnictwo Tomaszów, Zakład Ubezpieczeń Społecznych w Tomaszowie Lub., Przedszkole Samorządowe Nr 1, Nr 2 w Tomaszowie Lub., Szkoła Podstawowa Nr 3, Nr 2, Nr 1 w Tomaszowie Lub., Przedszkole Samorządowe w Lubyczy Królewskiej, Miejska  Biblioteka Publiczna, Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Tomaszowie Lub., Zespół Szkół Nr 3 w Tomaszowie Lub., Ośrodek Rehabilitacyjno-Wychowawczy, Szkoła Specjalna im. Korczaka w Tomaszowie Lub., Stowarzyszenie Tomaszowskie Karate, Lokalna Grupa Działania, Ośrodek Sportu i Rekreacji w Tomaszowie Lub., Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej w Tomaszowie Lub., Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Tomaszowie Lub., Kuratorium Oświaty w Lublinie, Związek Nauczycielstwa Polskiego, Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska w Lublinie, Parafia Św. Józefa w Tomaszowie Lub., Katolickie Radio Zamość, Rewizje Tomaszowskie, Policja, Straż Pożarna, Państwowa Szkoła Muzyczna w Tomaszowie Lub., Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna, PCK, przedsiębiorstwa w Tomaszowie i gminie;

    1. Jakie korzyści dla dzieci i przedszkola przyniosła współpraca ze środowiskiem  lokalnym?

    Dzięki współpracy z Policją i Strażą uczymy postawy bezpieczeństwa, zaufania, udzielania pomocy innym, zachowania w sytuacjach trudnych i zagrożenia życia człowieka; 

    Przez współpracę z MPGKiM i WFOŚiGW czy Nadleśnictwem uczymy postaw ekologicznych, skierowanych na ochronę środowiska, współodpowiedzialności za działania człowieka na rzecz przyrody, recyklingu, uczestnictwo kiermaszach, dniach z ekologią poszerza wiedzę i umiejętności itp.,

    Dzięki współpracy z Tomaszowskim Domem Kultury czy Miejską Biblioteką Publiczną wdrażamy potrzebę zdobywania wiedzy(czytanie literatury), korzystania z kultury, poszerzania i rozwijania zainteresowań i zdolności (oglądanie teatrzyków, występy i pokazy tańca, udział w przeglądach piosenki dziecięcej, konkursach, akcjach charytatywnych);

    Dzięki współpracy z Urzędem Miasta,  instytucjami stowarzyszeniowymi w Tomaszowie realizujemy szereg dodatkowych programów i  projektów, dzięki którym pozyskujemy finanse, organizujemy wycieczki, poszerzamy wiedzę i umiejętności, uczymy wychowanków otwartości, komunikatywności, obowiązkowości, zaangażowania, przygotowujemy do pełnienia przyszłych obowiązków.

    WNIOSKI I REKOMENDACJE

    Wnioski:

    1. Przedszkole w sposób celowy i zaplanowany współpracuje z rożnymi instytucjami i organizacjami działającymi w środowisku lokalnym. 
    2. Zakres współpracy ze środowiskiem lokalnym jest bardzo szeroki i obejmuje różnorodne instytucje o charakterze edukacyjnym, wychowawczym, profilaktycznym, kulturowo- artystycznym i społecznym.
    3. Współpraca przedszkola ze środowiskiem lokalnym pozytywnie wpływa na ich wzajemny rozwój oraz rozwój dzieci.

    Rekomendacje:

    1. Aby utrzymać obecny wysoki poziom współpracy przedszkola ze środowiskiem lokalnym wskazane jest dalsze kontynuowanie działań podejmowanych obecnie przez nauczycieli.
    2. Należy kontynuować współpracę z instytucjami lokalnymi w celu wzbogacania  działalności przedszkola
    3. Organizować spotkania z ciekawymi ludźmi oraz wycieczki po najbliższej okolicy.
    4. Wyjść naprzeciw nowym ofertom współpracy zaproponowanej przez instytucje. 

     

      Raport opracowały:

    mgr Jolanta Samulak

    mgr Ewelina Malec